אִעְבְּלִין (בערבית: إعبلين) הינו כפר בגליל התחתון המערבי, מצפון לשפרעם והיא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל,ששוכנת בצדו המזרחי של עמק עכו,על אם הדרך הרומית העתיקה המחברת בין עכו לטבריה
דת: מוסלמים: 57% נוצרים: 43% ,דירוג חברתי-כלכלי 3 מתוך 10
גילאי: 0 - 19 42% גילאי 20 - 64 53% גילאי 65 ומעלה 5%
חינוך:בתי ספר יסודיים- 6, תלמידים- 2,254 ,
על יסודיים-3, תלמידים- 1,597,מספר כיתות- 140
על יסודיים-3, תלמידים- 1,597,מספר כיתות- 140
שמו של היישוב:
אבליים נזכרה לראשונה בשמה הארמי "אבלין".
מקור השם הינו כנראה משיבוש השם של יישוב יהודי שנזכר בתלמוד ובמשנה- (תוספתא עירובין רפ"א ע' 138)
"אבליים"- כיום חורבה בסמוך ליישוב.
אבליים נזכרה לראשונה בשמה הארמי "אבלין".
מקור השם הינו כנראה משיבוש השם של יישוב יהודי שנזכר בתלמוד ובמשנה- (תוספתא עירובין רפ"א ע' 138)
"אבליים"- כיום חורבה בסמוך ליישוב.
אתרי תיירות:
*גרעין הכפר הקדום , שנמצא בראש הגבעה,
במתחם זה נותרו בתים רבים מן התקופה העות'מאנית המאוחרת ,שעדיין משמשים את תושבי הכפר.
במתחם זה נותרו בתים רבים מן התקופה העות'מאנית המאוחרת ,שעדיין משמשים את תושבי הכפר.
בכפר התגלו מספר שרידים:מצודה, מגדל, בית כנסת,כתובת ארמית, עיטור מנורה, משקוף,חרסים, מבנה עם תקרה קמורה, מערת כוכים, תבליט,מערת קבורה, ארון קבורה,מערכת תת-קרקעית, מערכת מסתור
*הכנסיה האורתודוכסית מר ג'אורגיוס,היא חלק מהכנסיה היוונית-אורתודוקסית מהמאה ה-19
*כנסיית סט. ג'ורג' - היוונית קתולית,משולבים בה שרידי כנסיה קודמת ואבנים קדומות. הכנסיה בנויה בצורת צלב ביזנטי, ולה מגדל פעמונים.
*בסמוך לכניסה נמצא אייקון של מרים בוארדי ,"מרים של ישו הצלוב",הנזירה הכרמליטית, אשר נולדה באעבלין (1846-1878) והוכרזה כמבורכת.היא הקדושה הארצישראלית היחידה שהוכרזה מאז העת העתיקה.
*מעיין המוקדש למרים בוארדי
*הכנסיה האורתודוכסית מר ג'אורגיוס,היא חלק מהכנסיה היוונית-אורתודוקסית מהמאה ה-19
*כנסיית סט. ג'ורג' - היוונית קתולית,משולבים בה שרידי כנסיה קודמת ואבנים קדומות. הכנסיה בנויה בצורת צלב ביזנטי, ולה מגדל פעמונים.
*בסמוך לכניסה נמצא אייקון של מרים בוארדי ,"מרים של ישו הצלוב",הנזירה הכרמליטית, אשר נולדה באעבלין (1846-1878) והוכרזה כמבורכת.היא הקדושה הארצישראלית היחידה שהוכרזה מאז העת העתיקה.
*מעיין המוקדש למרים בוארדי
*מרכז על שם מרים בוארדי (משי דאווד יוזמת פיתוח של המתחם), בחפירות הבדיקה, שערכה רשות העתיקות , נמצאו:מקווה טהרה יהודי מהתקופה הרומית,שרידים,קירות ומצבורי חרסים מן התקופות הביזאנטית,העבאסית והצלבנית.
מתחם זה כולל גם שרידי ביתה של מרים בוארדי ,שרידי בית קמרונות כפרי טיפוסי לגליל ובית בד
*מזבח קטן שבו נוהגים תושבי הכפר להדליק נרות לברכה
*המצודה הצלבנית
*מסגד וביצורים משנת 1768/9-אתרים הקשורים בדאהר ובניו
*קברים של בני משפחתו של דאהר אל עומר שהיה השליט של אזור הגליל במאה ה-18.
*רשת מוסדות מאר אליאס המנוהלת על ידי הארכיבישוף הקתולי אליאס שקור (כולל שלוחת אוניברסיטה).
*בעמק של נחל אֶבְלַיִם- קטע של דרך מן התקופה הרומית,מרוצף ותחום בשני צדיו באבני שפה בולטות,שברים של אבני מיל.
תולדות המקום:
4500 -3300 התקופה הכלקוליתית
3300 -1200 תקופת הברונזה
1200 -586 תקופת הברזל (התקופה הישראלית) -האזכור הראשון לאזור מופיע בספר מלכים , בו מתוארות 20 ערים("ארץ כבול"), שהעביר שלמה המלך לחירם, מלך צור ,תמורת הסיוע בבניית בית המקדש .בחפירות הצלה (2009) במתחם דאווד נמצאו סיר בישול וקנקן מהתקופה הזו
586 -332 התקופה הפרסית - נמצא קנקן ,השייך לתקופה(2009)
332 –37 לפנה"ס התקופה ההלניסטית והחשמונאים- נמצא משקוף של בית כנסת קדום, שעוטר בתבליט של מנורה ונחקקה בו כתובת הקדשה בארמית; מערכת מסתור תת-קרקעית:מערת קבורה חצובה בסלע, עם שכוכים ,דלת אבן מעוטרת וארונות קבורה מחרס;
37 לפנה"ס -324 לספירה התקופה הרומית-
הישוב מוזכר במקורות היהודיים החל מן התקופה הזאת בשם אבלים ונחשב לישוב יהודי שכלל בית כנסת (אבי יונה 1962 ע' 134).
נמצאו מערות קבורה חצובה בסלע (חפירות 1960,1966,1984,1985), רצפות וקירות המושתתים על סלע האם , מכלול חשוב שבו עשרות כלי חרס, בעיקר סירי בישול וכן קנקנים, פכים ושבר נר הרודיאני וגם נמצא מטבע רומי ( 2009).
המכלול הקרמי שכולו מקומי וללא כלי יבוא מצביע על יישוב יהודי ומחזק את ממצאי החפירות שנערכו בכפר בעבר,שכללו מקווה טהרה ומחילות מסתור, המעידים על הכנות למרד נגד הרומאים.
העדרם המוחלט של כלים פיניקיים וכלי יבוא אחרים מצביע על הזהות האתנית של אעבלין ביישוב היהודי אבליים, המופיע במקורות התלמודיים מהמאה 3 לסה"נ.
גם נמצא קטע הדרך הרומית
אין מספיק מידע לזהות את אופי האוכלוסייה החל מן התקופה הביזאנטית ועד לתקופת ד'אהר אל-עומר.
638 –1099 התקופה האסלאמית הקדומה-בשנת 1047 לספה"נ בקר במקום הנוסע המפורסם נאסר ח'סרו וכתב: "והמשכתי לכפר אחר, הנקרא אעבלין ובה קבר הוד עליו השלום בקרתי בו … כמו כן בקרתי שם בקבר הנביא עזיר עליו השלום" (ח'שאב 1945 ע' 16).
נמצאו חרסים מהתקופה הזו, קערות מזוגגות וסירי בישול , שברי כלי זכוכית אחדים, כף בנאים (מסטרינה) ברזל.
לתקופה הפאטימית מיוחס קיר המושתת,בור שוד( 2009)
1260 –1517 התקופה הממלוכית -נמצאו חרסים כלל שברי קערות מזוגגות, סירי בישול וקנקנים ממלוכיים,נחשף קיר, רצפה מדורגת עשויה מאבני גזית גדולות בשימוש משני. על אחת מהן חרוט עץ דקל המסמל את עץ החיים .בחפירות נתגלה רצף של ישוב למן התקופה הרומית ועד התקופה הממלוכית .
1517 –1917 התקופה העות'מאנית-נמצאו חרסים.
סוף המאה ה-16:הכפר לא מופיע גם ברשימת המיסוי העותמאנית ( Hutteroth and Abdulfttah 1977)
ראשית המאה ה-18: כנרא ההתחילה ההתיישבות במקום רק בתקופת השליט ד'אהר אל-עמר , אשר הקיף את הישוב בחומת גדר מחוזקת במגדלים על שטח קטן מן העיר העתיקה (גרן כרך (6) ע' 285).
1766-7 נבנה מסגד גדול על ידי אחיו של ד'אהר אל-עמר,יוסף
הישוב מוזכר במקורות היהודיים החל מן התקופה הזאת בשם אבלים ונחשב לישוב יהודי שכלל בית כנסת (אבי יונה 1962 ע' 134).
נמצאו מערות קבורה חצובה בסלע (חפירות 1960,1966,1984,1985), רצפות וקירות המושתתים על סלע האם , מכלול חשוב שבו עשרות כלי חרס, בעיקר סירי בישול וכן קנקנים, פכים ושבר נר הרודיאני וגם נמצא מטבע רומי ( 2009).
המכלול הקרמי שכולו מקומי וללא כלי יבוא מצביע על יישוב יהודי ומחזק את ממצאי החפירות שנערכו בכפר בעבר,שכללו מקווה טהרה ומחילות מסתור, המעידים על הכנות למרד נגד הרומאים.
העדרם המוחלט של כלים פיניקיים וכלי יבוא אחרים מצביע על הזהות האתנית של אעבלין ביישוב היהודי אבליים, המופיע במקורות התלמודיים מהמאה 3 לסה"נ.
גם נמצא קטע הדרך הרומית
324 –638 התקופה הביזנטית - מערות קבורה( 1994),מחצבת אבני גזית,שברי כלי חרס וזכוכית(2009) .
638 –1099 התקופה האסלאמית הקדומה-בשנת 1047 לספה"נ בקר במקום הנוסע המפורסם נאסר ח'סרו וכתב: "והמשכתי לכפר אחר, הנקרא אעבלין ובה קבר הוד עליו השלום בקרתי בו … כמו כן בקרתי שם בקבר הנביא עזיר עליו השלום" (ח'שאב 1945 ע' 16).
נמצאו חרסים מהתקופה הזו, קערות מזוגגות וסירי בישול , שברי כלי זכוכית אחדים, כף בנאים (מסטרינה) ברזל.
לתקופה הפאטימית מיוחס קיר המושתת,בור שוד( 2009)
1099 –1260 התקופה הצלבנית -חפירות במבנה קמרונות של המצודה הצלבנית (1991) ,מן המצודה שרדו קירות אחדים ומגדל , שני אולמות קמורי, תקרה וחדר מדרגות צר, נמצאו שברי כלי חרס מעטים, בלטו בהם קערות מזוגגות(2009).
הכפר לא מופיע בחוזה הברית ממלוכי צלבני ממחצית המאה ה 13 ׂ (Barag 1979 )
1260 –1517 התקופה הממלוכית -נמצאו חרסים כלל שברי קערות מזוגגות, סירי בישול וקנקנים ממלוכיים,נחשף קיר, רצפה מדורגת עשויה מאבני גזית גדולות בשימוש משני. על אחת מהן חרוט עץ דקל המסמל את עץ החיים .בחפירות נתגלה רצף של ישוב למן התקופה הרומית ועד התקופה הממלוכית .
1517 –1917 התקופה העות'מאנית-נמצאו חרסים.
סוף המאה ה-16:הכפר לא מופיע גם ברשימת המיסוי העותמאנית ( Hutteroth and Abdulfttah 1977)
ראשית המאה ה-18: כנרא ההתחילה ההתיישבות במקום רק בתקופת השליט ד'אהר אל-עמר , אשר הקיף את הישוב בחומת גדר מחוזקת במגדלים על שטח קטן מן העיר העתיקה (גרן כרך (6) ע' 285).
1846 באעבלין נולדה הנזירה הכרמליטית מרים בוארדי,
אשר הוכרזה כמבורכת
מאה ה-19 נבנתה כנסיית מר ג'יריס הכנסיה היוונית-אורתודוקסית
1910 נבנתה כנסיית סט. ג'ורג' - כנסייה יוונית קתולית
1917 –1948 בין שתי מלחמות העולם
נבנתה תוספת למסגד
1948 ואילך מדינת ישראל
1960 הוכרזה כמועצה מקומית .
1910 נבנתה כנסיית סט. ג'ורג' - כנסייה יוונית קתולית
1917 –1948 בין שתי מלחמות העולם
נבנתה תוספת למסגד
1948 ואילך מדינת ישראל
1960 הוכרזה כמועצה מקומית .
1960 -חפירה במערת קבורה,שתוארכה לתקופה הרומית(ז' ייבין)
1966 -חפירה במערת קבורה,שתוארכה לתקופה הרומית(פ' חסון )
1983- מרים בוארדי הוכרזה כמבורכת על ידי האפיפיור יוחנן פאולוס השני
1984-5-חפירות,נמצאו מערות קבורה מהתקופה הרומית(נ' פייג)
1985-1998- ראש המועצה היה חבר הכנסת לשעבר סאלח סלים.
1999- בחפירות נמצאו בור מים ,מתקנים מטויחים ,קיר ומערת מסתור מן התקופות הרומית (יתאח ע' 113-4).
2000 נערכו מספר חפירות ונמצאו מחילות מסתור ,מערות קבורה מן התקופות הרומית והביזאנטית(פייג ע' 49).
1985-1998- ראש המועצה היה חבר הכנסת לשעבר סאלח סלים.
1991-בדיקה בשרידיו של המצודה הצלבנית(בה"ס הברי לארכי י-ם)
חפירות במבנה קמרונות ובמערכות תת-קרקעיות(ע' מוקארי).
1994- חפירה במערת קבורה במרכז הכפר (ד' שיאון). מערה זו שימשה עד לתקופה הביזנטית.חפירות במבנה קמרונות ובמערכות תת-קרקעיות(ע' מוקארי).
1999- בחפירות נמצאו בור מים ,מתקנים מטויחים ,קיר ומערת מסתור מן התקופות הרומית (יתאח ע' 113-4).
2000 נערכו מספר חפירות ונמצאו מחילות מסתור ,מערות קבורה מן התקופות הרומית והביזאנטית(פייג ע' 49).
2003-2005 ראש המועצה- חאג' עאטף
2006 שר הפנים מינה ועדה קרואה ברשות מרק אסיה ובעקבות פעילותה הגרעון המצטבר הורד מן 65 מיליון ש"ח ל-13
2009 נערכה חפירת הצלה בחצר משי דאוד ( אבו ריא)
בחפירה נתגלה רצף התיישבותי למן תקופת הברזל ועד ימינו. ממצא הקרמי מצביע על יישוב יהודי ומחזק את ממצאי החפירות שנערכו בכפר בעבר.ממצאים כאלה טרם נמצאו באעבלין ומעידים על ההיסטוריה הארוכה של היישוב.
2010 מאמון שיך אחמד נבחר לראש המועצה .
2009 נערכה חפירת הצלה בחצר משי דאוד ( אבו ריא)
בחפירה נתגלה רצף התיישבותי למן תקופת הברזל ועד ימינו. ממצא הקרמי מצביע על יישוב יהודי ומחזק את ממצאי החפירות שנערכו בכפר בעבר.ממצאים כאלה טרם נמצאו באעבלין ומעידים על ההיסטוריה הארוכה של היישוב.
2010 מאמון שיך אחמד נבחר לראש המועצה .
2014 ב"ס מר אליאס וב"ס ליאו באק בחיפה ייצרו הרכבים מוסיקליים מעורבים (24 תופים קאריביים,שנתרמו ע"י ארגון שלום מדלוור וביוזמת פרופ' הרווי פרייס) ויצאו למסע הופעות בארץ ובארה"ב לקידום המודעות לקיום משותף וסובלנות
http://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A2%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F
http://www.shimur.org/%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%96%20%D7%9E%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D/articles/%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%90%D7%A2%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F
http://www.antiquities.org.il/survey/new/#zoom=8.0000;xy:3874867.2872378,3671517.394016;mapname=24
http://www.antiquities.org.il/article_heb.aspx?sec_id=17&sub_subj_id=183&id=465
http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail.aspx?id=1988&mag_id=119
http://www.antiquities.org.il/article_heb.aspx?sec_id=17&sub_subj_id=183&id=465
http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail.aspx?id=1988&mag_id=119
Комментариев нет:
Отправить комментарий